امور معاونت پژوهش و فناوری

امـور معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه

معاونت پژوهشی در دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی قبل از تشکیل مجتمع شروع به فعالیت نمود. پس از تشکیل مجتمع آموزش عالی علوم کشاورزی، معاونت پژوهشی اقدام به انتظام امور در این حوزه نمود و به عنوان عضو بسیار فعال و موثر نسبت به تصویب طرح­های پیشنهادی و گزارش های نهایی طرح­ها اهتمام نموده است. اختصاص امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به کلیه اعضاء هیات علمی و انجام خدمات روزآمد رایانه­ ای موجب حل و فصل مطالبات اساتید و دانشجویان شده و تسهیلات ارزشمندی را برای دستیابی به اطلاعات علمی غنی و ارتباطات بین المللی فراهم نموده است.

با تشکیل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ،تحول جدی در کارکرد این معاونت ایجاد شد به طوری که سقف اعتبار ویژه اختصاص یافته به اعضاء هیات علمی نزدیک به ۲/۲ برابر شده است. میزان خرید چند برابر منابع خارجی از نمایشگاه­های بین المللی، ساماندهی مرزعه پژوهشی دانشگاه و ایجاد رشد قابل توجه در تخصیص اعتبارات در این بخش، انجام ممیزی برای دریافت پاداش مقالات توسط اعضاء هیات علمی و تخصیص اعتبار لازم برای چاپ مقالات در ژورنال­های بین المللی و داخلی و نیز شرکت در کنفرانس­های خارجی و ایجاد تسهیلات برای انجام سفرهای علمی، بررسی کتب تالیفی یا ترجمه ای اعضاء هیات علمی برای چاپ و ارسال آنها جهت داوری و تشکیل جلسات مربوط به شورای انتشارات از جمله فعالیت­های این معاونت است. تشویق مخترعان و مبتکران از اصول سیاست های این معاونت بوده و پیگیری پرونده­های اعضاء هیات علمی برای پژوهشگر نمونه در سطح دانشگاه، استان و کشور که تاکنون تعداد زیادی پژوهشگر نمونه در سطح کشور، استان و دانشگاه معرفی شده­اند.
بی­ تردید توسعه و استقلال واقعی کشورها با توانایی در تولید علم و توسعه علمی این کشورها وابستگی مستقیم دارد. به عبارت دیگر، پیشرفت کشورها در گرو پیش ­بینی آینده، بازنگری در عملکرد و اهداف، تبیین وضع موجود و ترسیم مسیر آینده توسعه به منظور یافتن پاسخ برای نیازهای محلی، منطقه ­ای و جهانی می­ باشد. در دنیای امروز هر ملتی برای ادامه حیات و بقای خود و نیل به خوداتکایی، استقلال، حفظ آرمان­ها و دستیابی به توسعه راهی جز انجام تحقیق و پژوهش ندارد. همچنین یکی از مهم­ترین عوامل پویایی و رشد سازمان­ها، مراکز علمی و دانشگاهی، نیروهای محقق آنها می ­باشد. بر این اساس فراهم ساختن بستری مناسب برای گسترش، رشد و پویایی علمی، تقویت روحیه خودباوری و بالاخره اعتلای فرهنگی، رسالتی است بر دوش مجامع علمی و دانشگاهی که تنها در پرتو برنامه­ ریزی­ های پژوهشی به شیوه­ای اصولی و بنیادی محقق می­ گردد. تحقیق و پژوهش در رسیدن به فناوری­ های جدید بومی راه رسیدن به پیشرفت و توسعه­ پایدار در جامعه­ی امروزی است که به دنبال خود استقلال کشور را نیز در پی خواهد داشت. سنت جامعه دانشگاهی بر این است که به منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی و انتقال دستاوردهای علمی تحقیقاتی، اقدامات خود را در قالب کارنامه تدوین نماید. بی‌تردید این مهم در زمینه تبادل اطلاعات به منظور شناخت استعدادها بسیار مؤثر خواهد بود.