موفقیت کسب رتبه الف پنج نشریه علمی دانشگاه

پنج نشریه علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به کسب رتبه الف شدند.

دکتر مریم قربانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه از کسب رتبه “الف” توسط 5 نشریه از نشریات علمی دانشگاه در ارزیابی سال 1401 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

وی افزود: پژوهشنامه اصلاح گیاهان زراعی، پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز، بوم شناسی جنگل های ایران، پژوهشهای تولیدات دامی و همچنین راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی نشریاتی هستند که موفق به کسب رتبه الف در آخرین ارزیابی مربوط به سال 1401 شده ­اند.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد: در خصوص ارتقای سطح کیفی مجلات، از پنج مجله علمی پژوهشی دانشگاه، چهار نشریه با صاحب امتیازی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به کسب سطح کیفی 1Q  شدند.

دکتر قربانی خاطرنشان کرد: در بین این نشریات، نشریه بوم شناسی جنگل های ایران از بین هشت نشریه فارسی در زمینه تخصصی علوم جنگل دارای بیشترین ضریب تأثیر 0/636 در بین تمامی نشریات فارسی این حوزه و پژوهشهای تولیدات دامی از بین هفت نشریه فارسی در زمینه تخصصی علوم دامی دارای بیشترین ضریب تاثیر 0/244 معرفی شدند.

وی ضمن تبریک و قدردانی از اعضای نشریات و کارشناسان دفتر مجلات که در کسب این پیشرفت نقش مؤثری داشته‌اند، بر تداوم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای پیشرفت‌های بعد تأکید کرد.

گفتنی است سه نشریه “پژوهشنامه اصلاح گیاهان زراعی” و  “بوم شناسی جنگل های ایران ” و “پژوهشهای تولیدات دامی” در پایگاه DOAJ نمایه شد.

دکتر مریم قربانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، از نمایه شدن اولین نشریه در پایگاه DOAJ خبر داد و گفت: با بررسی­ ها و اصلاحات انجام شده، توانستیم فرآیند ثبت نام مجلات فعال خود در پایگاه DOAJ را انجام دهیم و تاکنون نشریه”پژوهشنامه اصلاح گیاهان زراعی”  و “بوم شناسی جنگل های ایران ” و “پژوهشهای تولیدات دامی”  توانسته است موافقت این پایگاه در نمایه ­سازی را کسب نماید.

مریم قربانی اشاره کرد: بعد از دریافت پذیرش نهایی، تمامی مقالات این نشریات بعد از آن در این پایگاه در دسترس قرار خواهند گرفت. پایگاه DOAJ یکی از مهمترین پایگاه ­های عمومی نشریات است که مهم ترین هدف آن رعایت قوانین دسترسی آزاد و اخلاق نشر می­باشد.

باید خاطر نشان کرد که بعد از نمایه شدن در این پایگاه، میزان در دسترس قرار گرفتن و دیده شدن مقالات نشریات دانشگاه سه برابر افزایش خواهد داشت و اعتبار بسیار مهمی برای نمایه ­سازی در پایگاه­ های معتبر اسکوپوس و وب آو ساینس به همراه خواهد داشت.